למה טיפול?    

למה לפנות לטיפול קוגניטיבי
התנהגותי (CBT)?

 

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית התפתחה בשנות ה 60 - 70 של המאה ה 20, והיא חלק מאסכולה רחבה של גישות טיפול הדוגלות בטיפול ממוקד מטרה, מבוסס ראיות מחקרית ולעיתים גם קצר מועד.

ההגדרה של טיפול קצר מועד היא מגוונת, תלויה ומותאמת לצרכי האדם ואופי הקשיים.

 

בעולם ידועות גישות טיפוליות מגוונות, הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ( Cognitive Behavioral Therapy - CBT) היא אחת  המובילות שבהן.

 

בישראל הולכת ותופסת תאוצה כטיפול אפקטיבי, יעיל ונעים, שאכן מסייע למגוון קשיים ומיועד לציבור רחב.  

 הייחודיות בגישה טמונה בשותפות מלאה בין האדם הפונה והמטפל

ומתן כלים יישומים להקלה והתגברות על הקשיים.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתייחס להווה ולהתרחשויות הנוכחיות בחייו של האדם.

 

טיפול הוא מסע. הוא דרך. 

ובשבילי הוא דרך משותפת, כך נעים וקל יותר להתגבר על אתגרי החיים.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי​ נחקר רבות ומוכח אמפירית כמסייע להתגבר על מגוון קשיים.

למה אנשים פונים לטיפול?

 

אנשים פונים לטיפול מסיבות מגוונות;

סערת רגשות, מצב רוח ירוד או לא יציב, תחושות של עצב, ריקנות, אשמה, פחד, כעס.

גם מחשבות עשויות לגרום למצוקה; מחשבות שחוזרות על עצמן, מחשבות מטרידות, מחשבות מפחידות.

אנשים פונים לטיפול בעקבות התמודדות עם אירועי חיים; אובדן של אדם קרוב, דילמות או קשיים בתחום הזוגי, משפחתי

או קושי ביחסים חברתיים, תחושת בדידות, קשיים בפתירת קונפליקטים עם סביבתם.

 דילמות בתחום המקצועי, החלפת עבודה.

וגם קשיים בתפקוד יום יומי או הימנעות מפעילות שהיו רוצים או צריכים לעשות.

 

אנשים פונים לטיפול כאשר יש להם שביב של תקוה שיהיה אחרת או רצון לשינוי בחייהם.

 

אנשים פונים לטיפול  כשהם זקוקים לאוזן קשבת ולב מרגיע. שהם רוצים הקשבה, הבנה ותמיכה.

 

    סוג הטיפול    

הימנעות, מה זה?

 

פחדים מתגברים עשויים לגרום לאדם לא לעשות. להימנע כהגנה מפני רגש לא נעים או כשלון. לדוגמא : אדם שמפחד ממחטים, ימנע מלהגיע לטיפול רפואי. אדם שמפחד שהעוגה לא תצליח, ימנע מהכנת עוגה.

בטיפול התנהגותי אנו מתרגלים עשייה על פי סולם אותו האדם קבע, בקצב ובהתאמה אישית תוך מתן חיזוק ועידוד.

מושגים: דפוס התנהגות, הרגלים, חשיפה.

    הייחודיות (בגישה שלי)    

כמרפאה בעיסוק אני מתייחסת גם לעיסוק המרכזי של האדם (לדוגמא: עבודה / לימודים/ אחר) ולעיסוקים הנוספים  שלו (משפחה / חברים / תחביב / פעילות ספורטיבית / משק בית), לסדר היום של האדם ולסדר השבוע.

 

אני מתייחסת גם להרגלי חיים, להתמודדות בעת שגרה וליצירת שגרה. אני מתייחסת להשתתפות, למגוון או חוסר במגוון הפעילויות בהם האדם לוקח חלק. שחזור או הקניה של מיומנויות בתחומי החיים (כגון: מיומנויות חברתיות).

אני מאמינה, שהאדם מונע לעשייה מתוך החשיבות והמשמעות שהוא מעניק לפעילויות (לעיסוקים) בהם הוא משתתף. וכאשר נזהה את המשמעות, נצליח לקדם את הדברים החשובים למען רווחתו ושביעות רצונו מחייו.

הריפוי בעיסוק הוא מקצוע רחב ונותן מענה טיפולי למגוון של אוכלוסיות. בתחום בריאות הנפש, הוא מבוסס היטב ומוכר במערכת הבריאות כמקדם תפקוד, עצמאות והשגת איכות חיים.

אני מאמינה שהאדם אשר הגיע אלי עבר חוויות והתנסויות שונות בחייו, והוא יודע מה טוב עבורו, ומה הקצב המתאים לו. ועל כן, במפגשים מתקיים שיח ולמידה.

 

אני מאמינה בשיתוף של האדם בכל שלבי הטיפול. השותפות כוללת; הבנה של המצוקה ממנה סובל, מהן הדרכים בהן ניתן להקל על המצוקה, הצבת מטרות מוגדרות, וכן הערכת הצלחה ועמידה ביעדים.

בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אני נעזרת בשאלונים, מטלות בית ומשימות מעשיות. וגם, הפנייה לקריאת חומרים וצפייה בסרטונים.

המטרה של התרגול היא לבסס שפה חדשה. שעת טיפול בשבוע לרוב אינה מספיקה על מנת לשנות דפוסים, ולכן אני סבורה שיש צורך בתרגול וחזרה.

כאשר המטופל הוא ילד/ה או נער/ה , ההורים הם חלק משמעותי, בלתי נפרד מהטיפול ומקבלים הדרכת הורים.

 

    על המטפלת    

נעים מאוד, אני לימור,

 

אני עוסקת בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)בקליניקה פרטית ביישוב שריגים (מטה יהודה) ובמזכרת בתיה במבוגרים, נוער וילדים. 

מטפלת בגישת ההחלמה (recovery), מייעצת ומלווה בפנייה לביטוח לאומי וסל שיקום.

מומחית בתחום שיקום שילוב והחלמה בבריאות הנפש.

מדריכה הורים ומלווה משפחות.  מדריכה מוכרת בתחום השיקום לאנשי מקצוע. מלמדת ומנחה סטודנטים.

 

לימודים

בוגרת תואר ראשון (2003) ושני (2018) בריפוי בעיסוק, במסלול בריאות הנפש, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב.

מוסמכת בפסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) בתל השומר מטעם אוניברסיטת בר אילן באישור ובחסות איט"ה (הארגון הישראלי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי) 2013. 

בוגרת קורס לטיפול בפוסט טראומה בחשיפה ממושכת PE, פרופ' עדנה פואה (2016). 

מתרגלת בעצמי מיינדפולנס ולומדת מדיטציה מותאמת לשימוש עם מגוון אנשים.

לומדת ומיישמת גישות הגל השלישי של CBT, כגון תרפיה בקבלה ומחויבות - ACT.

לאורך כל שנות עבודתי העמקתי את ידיעותיי ורכשתי השכלה רחבה במסגרות לימודי המשך, השתלמויות וקורסים (כגון: מרכז חוסן, ביה"ס לשיקום בבריאות הנפש בקריה האקדמית אונו, המרכז הבינלאומי ל פרופ' ראובן פוירשטיין בירושלים, לימודי המשך באוניברסיטת ת"א, איט"ה ועוד).

ניסיון מקצועי

טיפול פרטני למגוון קשיים נפשיים : פחדים וחרדות, דיכאון, OCD, מחשבות טורדניות, טיפול בפסיכוזות, הפרעות אכילה, טראומות, PTSD, משברי חיים.

ניסיון בניהול והדרכה של אנשי מקצוע באופן עצמאי ובארגונים ציבוריים, הדרכת סטודנטים, הנחיית קבוצות וסדנאות, הרצאות לקהל הרחב ולאנשי מקצוע.

מלמדת ומנחה אנשי מקצוע בקורס און ליין.

 

 

    כתבו לי    

אשמח לשמוע ממך בכל עת בטלפון 055-6634356, לימור

המפגשים מתבצעים בקליניקה נעימה ביישוב שריגים (מטה יהודה) ובמזכרת בתיה.

לימור עטר - טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

  • Facebook App Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now